1.Przepisy:
oficjalne Naviga F5-rules,uzupełnione instrukcją żeglugi.
2. System:
Żeglujemy systemem MSS=Most Simple System. Jedno skreślenie na każde pięć wyścigów.
3. Trasa:
Trasa zostanie rozrysowana na tablicy przed rozpoczęciem startów. Każda zmiana trasy regat zostanie również ogłoszona słownie.
4. Dotykanie boi:
Dotykanie boi jest dozwolone.
5. Ograniczenie pola startowego:
Pole startowe może zostać ograniczone dodatkową boją.
6. Wypuszczenie jachtu po sygnale „start“:
jest dozwolone dopóki zawodnik nie zyskuje przewagi nad przeciwnikami, w innym przypadku będzie obłożony karą (360o).
7. Protesty i kary zastępcze:
Zawodnik musi zgłosić protest! Zawodnik protestujący musi podać
swój numer oraz numer jachtu przeciw któremu składa protest.
Protest musi być wypowiedziany głośno i zrozumiale oraz potwierdzony przez sędziego. W innym przypadku protest nie jest przyjęty.
Protest musi zostać potwierdzony przez sędziego startowego.
Protest może być złożony w formie pisemnej (maksymalnie 15 min po ukończeniu wyścigu).
Kary zastępcze:
- 720° - po kontakcie prawy/lewy – na całej trasie.
- 360° - w każdej innej sytuacji kolizyjnej Kara musi zostać wykonana niezwłocznie po kolizji na tym samym boku trasy a jej rozpoczęcie musi zostać ogłoszone przez zawodnika i przyjęte przez sędziego.
Sędzia musi potwierdzić wykonanie kary, inaczej kara nie zostanie zaakceptowana. Kara nie zostanie zaakceptowana jeśli nie zostanie wykonana w bezpiecznym miejscu i jacht wykonujący karę przeszkodzi innemu jachtowi. Podczas kolizji na boi, kara powinna zostać wykonana po minięciu znaku kursowego. Jeśli kolizja powstała w minucie startowej, kara musi zostać wykonana po zakończeniu odliczania, maksymalnie do pierwszego znaku kursowego. O kolizji decyduje sędzia.
8. Zadośćuczynienia:
Pisemna forma nie później niż 15 min po zakończeniu wyścigu.
Zadośćuczynienie zostanie rozpatrzone tylko jeśli zawodnik stracił przynajmniej 5 pozycji. Nie będzie uznawanych zadośćuczynień na starcie. Uszkodzony model w trakcie startu może poprosić o 5 min na naprawę. Zadośćuczynienie nie zmienia miejsc w wyścigu, jedynie punkty.
9. Falstarty, szczepienia
Jeśli start zostanie powtórzony po raz trzeci, zawodnik winny powtórzenia zostaje zdyskwalifikowany z wyścigu.
Jeśli 2 lub więcej jachtów uległo szczepieniu podczas minuty startowej, start zostanie anulowany i powtórzony po rozczepieniu modeli.
10. Anulowanie wyścigu:
Z powodu złych warunków pogodowych.
Sędzia startowy może skrócić wyścig jeśli uzna że warunki wietrzne ulegają znacznemu pogorszeniu. Wyścig anulowany zostanie wznowiony. Jachty które ukończyły anulowany wyścig nie będą brały udziału w restarcie, a ich wynik zostanie zapisany jak sprzed wznowienia.
11. Zanieczyszczenie akwenu:
Jeżeli więcej modeli nie może kontynuować wyścigu ze względu na zanieczyszczenie akwenu (konieczna pomoc łodzi), wyścig może zostać powtórzony z zastosowaniem pkt. 10.
12. Kontrola jachtów:
Sędziowie mają prawo kontrolować jachty w każdej chwili podczas trwania regat.